tiistai 16. helmikuuta 2016

Kilpailija-analyysi

Kilpailija-analyysissa kahta kilpailevaa yritystä vertaillaan keskenään. Analyysin pohjalta kartoitetaan oman yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kilpailijaan ja sitä kautta kehitetään ja tehostetaan liiketoimintaa.

Analyysi tehdään omaa yritystä perustettaessa ja sitä muokataan koko yrityksen elinkaaren ajan. Yleensä analyysia lähdetään tekemään uudestaan jos oman yrityksen strategia on muuttumassa tai kun kilpailijan strategia muuttuu.

Kilpailija-analyysin tekemisessä hyödynnetään usein SWOT-analyysiä vahvuuksien ja heikkouksien mittaamiseen.

Käytännössä kilpailija-analyysia voi toteuttaa esimerkiksi asiakaskyselyillä ja agenteilla.

Porterin viiden kilpailuvoiman malli mahdollistaa yrityksen kilpailuaseman analysoinnin sen toimialalla.

http://st.merig.eu/?id=97&L=2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti