tiistai 26. tammikuuta 2016

Strategia, missio, visio & arvot

Visio on yrityksen unelma tila. Sillä pyritään mm. luomaan merkitys työlle niin, että työntekijälle se on mieluisaa puuhaa ja jopa innostaisi häntä. Vision tukena työntekijän motivoimisessa käytetään erilaisia kannustinjärjestelmiä, kuten bonuksia.


Hyvä visio on:
  • selkeä
  • yksinkertainen
  • uskottava
  • vaikuttava
  • voimakas
  • johdonmukainen

Missio kuvaa sitä mihin yritys haluaa lyhyellä aikavälillä päästä. Se on yrityksen toiminta-ajatus ja kertoo yrityksen roolista ja tehtävästä yhteiskunnassa. Toiminta-ajatusten erilaisia missioita ovat yrityksen -, myynnin -, asiakkaan -, työntekijän -, tavarantoimittajan - ja voiton teon missiot.

Yrityksen missio: Miten yritys toimii ja millasita laatua tuottaa.
Myynnin missio: Miten saa kaupan käymään ja luoda luottamuksellisia asiakassuhteita.
Asiakkaan missio: Mitä haluaa asiakkaan kertovan yrityksestä eteenpäin.
Työntekijän missio: Miten kohtelet muita työntekijöitä ja kommunikoita. Kun työntekijä kehittyy, yritys kehittyy.
Tavarantoimittajen missio: Miten luoda tasapuolinen suhde josta molemmat hyötyvät. Miten yhdessä kasvattaa liiketoimintaa.
Voiton teon missio: Mikä motivoi voiton tekemiseen. 

Strategia on yrityksen pitkän tähtäimen kehityssuunta. Se on suunnitelma yrityksen tulevaisuudesta ja siitä, millä keinoin tavoitteet saavutetaan. Yritys pyrkii parhaansa mukaan kartoittamaan omia heikkouksiaan, vahvuuksiaan, kilpailun ja riskit, jotta strategiasta saataisiin mahdollisimman onnistunut. Koska tilanteen muuttuvat, ei strategiaa aina voi suunnitella etukäteen.


  • yritysstrategia (ydinosaaminen, osaamisen vahvistaminen, ydintuotteet, ydinasiakkaat)
  • markkinastrategia (kohderyhmä, kilpailijat, rooli markkinoilla)
  • sidosryhmästrategia (verkosto kuten rahoittajat, asiakkaat, partnerit, allianssit)

Arvot ovat yrityksen asettamia toimintaa ohjaavia aatteitan siitä, millasen viestin yritys haluaa välittää tuotteestaan tai palvelustaan. Arvot ohjaavat työntekijöitä ja niiden tulee näkyä yrityksen toiminnassa, ilman että niistä erikseen mainitaan. Arvot valitaan ajatuksella ja huolella, niin että ne ovat varmasti toteutettavissa ja sopivat yritykselle. On tärkeää että kaikki yrityksessä työskentelevät ovat tietoisia arvoista. Silloin he voivat tehdä oikeita valintoja ja toimia niiden pohjalta vaikeissakin tilanteissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti