tiistai 16. helmikuuta 2016

Ympäristöanalyysi

Ympäristöanalyysi tarkoittaa yrityksen toimintaympäristön kuvaamista. Sillä kuvataan yrityksen tulevaisuuden toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Tällaisia ovat ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, lailliset ja ekologiset tekijät, (= Pastel-analyysi). Koska yrityksen toimintaympäristö muuttuu koko ajan, analyysin avulla pyritään tunnistamaan muutokset ja reagoimaan niihin ajoissa. Eri maissa ja alueilla toimintaympäristöt saattavat vaihdella merkittävästikin. 
Toimintaympäristö jaetaan laajaan makroympäristöön ja yrityksen omaan lähiympäristöön. 

Makroympäristö: 
- väestön rakenteeseen liittyvät tekijät
- Taloudelliset -
- Teknologiset -
- Poliittiset -
- Lainsäädännölliset tekijät.

Lähiympäristö:
- Kuluttajat
- Yhteistyökumppanit
- Kilpailijat

Kriittisiä liiketoiminnan onnistumisen kannalta

  • Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijöitä tarkastellessa selvitetään yrityksen toimintaan vaikuttavia lainsäädäntöjä ja normistoja. Lainsäädännön muutokset saattavat ajaa ihmisiä tekemään uusia erilaisia valintoja, ja poliittiset tekijät saattavat rajoittaa yrittäjän toimintamahdollisuuksia.
  • Teknologiset tekijät asettavat rajoja, mutta myöskin avaavat uusia mahdollisuuksia. Digitalisaation merkitys vaihtelee aloittain. Teknologisiin tekijöihin kuuluu myös yrityksen tietoliikenne yhteyksien tarkastelu.
  • Ekonomiset tekijät tarkoittavat taloudellisia muuttujia jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. 
  • Sosiaaliset tekijät sisältävät ikärakenteen, tulotason, koulutustason, terveydentilan ja kielen. Kulltuuritekijöitä ovat uskonto, kulttuureille tyypilliset uskomukset, perusarvot ja tottumukset. Lisäksi niihin kuuluu perheen ja suvun merkitys, suhtautuminen auktoriteetteihin, sekä yksilön ja yhteisen välisiä suhteita säätelevät uskomukset.
  • Ekologisissa tekijöissä keskitytään ympäristöhaittoihin ja niihin liittyvien riskien analysointiin.
  • Trendit ja megatrendit 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti