Markkinoiden koon määrittävät pitkälti kilpailijat ja kuluttajat. Kilpailijoita kartoittaessa on hyvä ottaa huomioon kilpailijoiden heikkoudet ja vahvuudet sekä niiden kehittyminen. Kuluttajat puolestaan määrittävät kokonaismarkkinat, jotka koostuvat potentiaalisista ostajista ja määräytyvät kysynnän ja kulutuksen mukaan.
Kokonaismarkkinat koostuvat siis segmenteistä eli asiakaskohderyhmistä. Niitä voidaan jaotella eri ryhmiin esimerkiksi
- iän
- sukupuolen
- arvojen
- tulotason mukaan
Markkinat eivät ole muuttumattomia, vaan ne muuttuvat ilmiöiden ja suuntauksien mukaan. Ennusteiden avulla pystytään arvioimaan mihin suuntaan talous ja asiakkaat ovat menossa. Lisäksi trendit ja megatrendit luovat uusia markkinoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti