tiistai 16. helmikuuta 2016

Markkina-analyysi

Markkina-analyysin avulla kartoitetaan yrityksen kohdemarkkinoita ja omia mahdollisuuksia toimia siellä. Markkina-analyysin tavoitteena on riskien minimointi ja se tulee tehdä yrityksen aloittaessa toimintansa sekä päivittää aina liiketoiminnan edetessä.

Markkinoiden koon määrittävät pitkälti kilpailijat ja kuluttajat. Kilpailijoita kartoittaessa on hyvä ottaa huomioon kilpailijoiden heikkoudet ja vahvuudet sekä niiden kehittyminen. Kuluttajat puolestaan määrittävät kokonaismarkkinat, jotka koostuvat potentiaalisista ostajista ja määräytyvät kysynnän ja kulutuksen mukaan.

Kokonaismarkkinat koostuvat siis segmenteistä eli asiakaskohderyhmistä. Niitä voidaan jaotella eri ryhmiin esimerkiksi

  • iän
  • sukupuolen
  • arvojen
  • tulotason mukaan
Markkinoiden rakennetta kartoittaessa tulee arvioida markkinoiden maantieteellinen sijainti ja miten markkinat jakautuvat alueellisesti. Lisäksi tulee miettiä ovatko asiakkaat yrityksiä vai kotitalouksia. Jakelutiet on hyvä olla selvillä, että tuote/palvelu saadaan nopeasti, helposti ja kustannustehokkaasti asiakkaalle.

Markkinat eivät ole muuttumattomia, vaan ne muuttuvat ilmiöiden ja suuntauksien mukaan. Ennusteiden avulla pystytään arvioimaan mihin suuntaan talous ja asiakkaat ovat menossa. Lisäksi trendit ja megatrendit luovat uusia markkinoita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti