Markkinointistrategian avulla selvitetään mihin tulevaisuudessa tullaan panostamaan ja millä periaatteella varmistetaan, että kilpailu säilyy kannattavana.
Strategian tavoitteet ovat
- saada asiakas kiinnostumaan ja ostamaan omasta yrityksestä
- tehdä asiakkaat tyytyväisiksi
- tukea jatkuvasti asiakkaiden prosesseja
- asiakkaat levittävät positiivista yrityskuvaa
- luovat osaltaan myös yrityksen imagoa
- valitaan asiakkaat ja asiakasryhmät siten, että tavoitteet täyttyvät
Markkinointistrategiat voidaan jakaa kasvustrategiaan, kilpailustrategiaan ja kannattavuusstrategiaan.
Alkavan yrityksen markkinointistrategian lähtökohtana ovat liikeidea ja toiminta-ajatus. On tärkeää rajata kohderyhmä ja miettiä mitä myydään ja miksi myydään/ostetaan.
Toimivan yrityksen markkinointistrategian lähtökohtana ovat toiminnan tarkastelu ja yrityksen rakenne. Tämän jälkeen tutkitaan mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaa tarpeita, kysyntää ja kilpailua vastaavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti