lauantai 5. maaliskuuta 2016

Markkinointistrategia

Markkinointistrategian avulla selvitetään mihin tulevaisuudessa tullaan panostamaan ja millä periaatteella varmistetaan, että kilpailu säilyy kannattavana.

Strategian tavoitteet ovat
  • saada asiakas kiinnostumaan ja ostamaan omasta yrityksestä
  • tehdä asiakkaat tyytyväisiksi
  • tukea jatkuvasti asiakkaiden prosesseja
    • asiakkaat levittävät positiivista yrityskuvaa
    • luovat osaltaan myös yrityksen imagoa
  • valitaan asiakkaat ja asiakasryhmät siten, että tavoitteet täyttyvät
Markkinointistrategiat voidaan jakaa kasvustrategiaan, kilpailustrategiaan ja kannattavuusstrategiaan.

Alkavan yrityksen markkinointistrategian lähtökohtana ovat liikeidea ja toiminta-ajatus. On tärkeää rajata kohderyhmä ja miettiä mitä myydään ja miksi myydään/ostetaan.

Toimivan yrityksen markkinointistrategian lähtökohtana ovat toiminnan tarkastelu ja yrityksen rakenne. Tämän jälkeen tutkitaan mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaa tarpeita, kysyntää ja kilpailua vastaavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti